تبیان، دستیار زندگی

چند پیشنهاد برای خدمت کردن به زائران اربعین

در خدمت زائران

کافی است یک‌بار پیاده‌روی اربعین را برای سفر انتخاب کنید تا با مهمان‌نوازی و بخشندگی عراقی‌ها آشنا شوید. عراقی‌ها برای پذیرایی از زوار، جان، مال، کار و زندگی خود را وقف می‌کنند. در سال‌های اخیر ایرانی‌ها و حتی کشورهایی همچون ترکیه و پاکستان هم به برپایی موکب‌هایی در مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا پرداخته‌اند اما نحوه برپایی موکب و خدمت به زائران ایرانی از نکاتی است که علی کاشانی مسئول یکی از موکب‌های ایرانی در گفت‌وگو با تبیان به آن‌ها می‌پردازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جاماندگان اربعین، اربعین، پیاده روی اربعین، امام حسین، موکب ایرانی، موکب، خادمینف عتبات، زائران، زباله، پا درد،سفر کربلا،گردهمایی اربعین،حضرت عبدالعظیم، کمک مالی، سید الشهدا
موکب‌ها با توجه به امكاناتی كه پیش‌بینی می‌کنند، خدمات متنوعی ارائه می‌دهند؛ مثلاً امکانات موکب‌های ایرانی شامل پخت نان‌های ایرانی، پخت و تقسیم غذا، مكان استراحت و خواب، دادن شربت‌های مختلف، انجام كارهای فرهنگی و... می‌شود.

او در رابطه با نحوه برپایی موکب‌های ایرانی و خدمت به زائران توضیح می‌دهد: «برپایی موکب در عراق نیازمند کسب مجوز از ستاد عتبات عالیات استان است که افراد متقاضی می‌توانستند تا نیمه شهریور ماه در سایت https://mokeb.org/ ثبت‌نام کنند و پس از بررسی در صورت صلاحیت، مجوز دریافت نمایند. لازم به ذکر است که هزینه‌های موکب‌ها از کمک‌ها مردمی و خیرین تأمین می‌شود و خدمت زائران در موکب‌های ایرانی هم نیازمند این است که مسئول موکب حداکثر از یکم تا دهم محرم اعضای موکب(خادمین) را به ستاد عتبات معرفی کند و 2 قطعه عكس 3×4 رنگی زمینه سفید و اصل پاسپورت را تحویل ستاد دهد.»

کاشانی ادامه می‌دهد: «غالب موکب‌های ایرانی از 10 صفر فعالیت خودشان را شروع می‌کنند و حداكثر سه روز بعد از اربعین به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.»

چگونه در پیاده‌روی اربعین خادم شویم؟

اگر عاشق خدمت کردن به زائران امام حسین(ع) هستید اما برای ثبت‌نام خادم در موکب‌ها دیر اقدام کردید و یا به هر دلیلی قسمت نشد تا در موکب‌ها خدمتگزار زوار باشید، می‌توانید با انجام کارهای زیر در ثواب خادم‌ها شریک شوید:
- تعدادی کیسه همراه داشته باشید، هم به درد خودتان می‌خورد، هم در مواقع مختلفی می‌توانید به باقی زائران اربعین بدهید. همچنین با جمع‌آوری زباله‌ها می‌توانید نقش مهمی را ایفا کنید.

- امکانات بهداشتی کشور عراق چندان مطلوب نیست و در سرویس‌های بهداشتی معمولا صابون و مایع دستشویی کم است؛ می‌توانید صابون‌های کوچک تهیه کنید و در سرویس‌های بهداشتی قرار دهید یا صابون تیوپی همراه خود ببرید و موقع استفاده خودتان، به بقیه زواری که اطرافتان هستند هم بدهید. صابون‌های کاغذی هم گزینه مناسبی برای پخش بین زوار است و قطعاً استقبال خوبی می‌شود.

- به دلیل سیل جمعیت در این سفر ابتلا به سرماخوردگی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین برای جلوگیری از شیوع سرماخوردگی می‌توانید ماسک‌های بهداشتی را از قبل تهیه‌کرده و بین زوار تقسیم کنید.

پیاده‌روی در مسیرهای طولانی اربعین موجب پادرد می‌شود و پمادهای پادرد مثل پیروکسیکام می‌تواند کاربرد زیادی در طول این سفر داشته باشد؛ بنابراین می‌توانید این پمادها را در قوطی‌های کوچک تقسیم کنید و به زوار بدهید.

- خانواده‌های زیادی با بچه‌های کوچک در پیاده‌روی شرکت می‌کنند و پیمودن این مسیر طولانی برای کودکان خسته‌کننده است اما یک اسباب‌بازی کوچک مثل ماشین، عروسک، بادکنک و... می‌تواند آنها را خوشحال کند. حواستان باشد دل بچه‌ای هنگام توزیع نشکند؛ مثلاً اگر در مکانی هستید که تعداد بچه‌ها خیلی بیشتر از هدیه‌های شماست، آنجا توزیع نکنید و جایی بروید که هدیه شما به همه بچه‌ها برسد.

- درست است که در مسیر پیاده‌روی انواع و اقسام خوراکی‌ها و مواد غذایی به چشم می‌خورد اما برخی خوراکی‌های مقوی که در عراق کم‌ پیدا می‌شود، می‌تواند گزینه مناسبی برای نذری دادن باشد. مثلاً مویز، پسته، بادام، آلو و... را می‌توانید در بسته‌های کوچکی بسته‌بندی کرده و در بین زوار تقسیم کنید.

- اینکه پیاده‌روی اربعین با درک و فهم باشد و بدانید هر قدمی که برمی‌دارید چه فلسفه، ثواب و اثری دارد، بسیار ارزشمند است؛ بنابراین می‌توانید با تهیه کتاب‌هایی با موضوع پیاده‌روی اربعین حسینی و اهدای آنها به زائران، اقدام به کار فرهنگی نمایید.

- صلوات شمار، تسبیح و مفاتیح‌های جیبی فارسی‌زبان از وسایل پرکاربردی است که می‌توانید در بین زائران تقسیم کنید.

چگونه می‌توان در ثواب پیاده روی اربعین سهیم شد؟

اگر به هر دلیلی امسال قسمتتان نشده که به سفر اربعین بروید ولی دوست دارید سهمی در این گردهمایی بزرگ داشته باشید می‌توانید به‌گونه‌ای دیگر در این همایش عظیم شهیم شوید:
برخی هیئت‌های ایرانی که در عراق موکب زده‌اند، برای خدمت‌رسانی پول و نذورات قبول می‌کنند؛ می‌توانید از طریق این هیئت‌های معتبر در ثواب خدمت به زوار سهیم شوید.

- چندین سال است که مسیرهای چهارگانه‌ای برای جاماندگان اربعین مشخص می‌شود و آنها می‌توانند از مسیرهای مشخص‌شده تا حرم حضرت عبدالعظیم پیاده‌ری کنند و در ثواب پیاده‌روی اربعین شریک شوند.

- روایت است که روزی شخصی نزد امام صادق (ع) می‌رود و می‌گوید که از نظر مادی و جسمی توانایی برای راهی شدن به کربلا را ندارد. آن حضرت پاسخ می‌دهد که ۵ مرتبه زیارت اباعبدالله الحسین را بخوان و سپس رو به کربلا بایست و بگو السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع).

-برگزاری روضه برای سیدالشهدا در روز اربعین کم‌ارزش‌تر از پیاده‌روی اربعین نیست.

- هزینه کردن در راه سیدالشهدا هم بسیار ارزشمند است. بنابراین نذری دادن و کمک مالی به موکب‌ها فرصت خوبی برای جاماندگان اربعین است.