تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای دوام آوردن در گرانی‌ها

هنر درست خرج کردن

کسی منکر گرانی‌ها نیست. فشار اقتصادی بیشتر از سال‌های قبل احساس می‌شود و همه جا حرف از مشکلات معیشتی است. در کنار همه‌ی این حرف‌ها و بحث‌ها مردم به دنبال آن هستند که کیفیت زندگی را مثل قبل حفظ کنند. راهکارهایی که در ادامه می‌آید در همین راستا است. ترفندهایی از جنس صرفه‌جویی و خرید ارزان‌تر برای گذر از این گردنه سخت اقتصادی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید

تخفیف‌ها را دریابید

سایت‌های تخفیف گروهی کالاها و خدمات را با هزینه بسیار پایین‌تر از حالت واقعی در اختیار می‌گذارند. تخفیف‌های این سایت‌ها معمولا بین 30 تا 60 درصد است. در این سایت‌ها می‌توانید خدمات تفریحی، ورزشی، زیبایی، آرایشی، سلامتی و پزشکی، تور و سفر و رستوران و کافی‌شاپ را پیدا کنید. تخفیفان و نت‌برگ معروف‌ترین نمونه‌های این سایت‌ها هستند که بیشتر خدمات تفریحی ارائه می‌دهند. سایت‌هایی مثل آفکادو هم هستند که علاوه بر آن خدمات کالاهای مختلف از سرویس چینی گرفته تا کفش را هم با تخفیف می‌فروشند. این تخفیف‌ها درباره کالاهای فرهنگی هم صادق است. اگر قیمت بالای کتاب باعث حذف آن از زندگی‌تان شده منتظر طرح‌های تخفیفی باشید. کتابفروشی‌های سراسر کشور با همکاری وزارت ارشاد در طرح‌های تابستانه و پاییزه کتاب‌ها را با تخفیف بیست و بیست و پنج درصد می‌فروشند. از طرفی خود ناشرها هم به مناسبت‌های مختلف فروش ویژه دارند.
برای سفر رفتن هم بلیط‌های لحظه آخری را فراموش نکنید. همچنین سفر رفتن در فصل‌هایی که کسی سفر نمی‌رود باعث ارزان شدن خدمات و بلیط‌ها می‌شود.

اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی هستند که کارشان خرید زباله خشک است. جاروب، پاکزی، بازماند و بهماند شرکت‌هایی هستند که در فضای مجازی فعالند و آماده‌اند که درب منزل زباله‌های خشک را از شما بخرند و بازیافت کنند


خریدهایتان را مدیریت کنید

مناسبت‌های تقویمی را دیگر همه می‌دانیم. عید نوروز، ماه رمضان، تابستان و زمستان. معمولا هر جنسی وقتی خواهان زیادی پیدا می‌کنید احتمال دارد افزایش قیمت داشته باشد. در این شرایط بد نیست که برای خریدهایتان برنامه‌ریزی کنید. یعنی خرید لباس عید را نگذارید برای شب عید و خوراکی‌های نوروزی را از مدت‌ها قبل تهیه کنید. لباس زمستانی را در تخفیف آخر سال بخرید و برای سال بعد نگه دارید و لباس تابستانی را در حراج آخر تابستان بخرید و بگذارید برای روزهای گرم سال آینده.

از فروش مستقیم غافل نشوید

وجود واسطه‌ها معمولا باعث افزایش قیمت کالاها می‌شود. بنابراین تا جایی که می‌توانید مستقیما از تولیدکننده‌ها خرید کنید. اگر در شهرهای کوچک زندگی می‌کنید مواد غذایی را از خود کشاورزها بخرید. اگر در شهرهای بزرگ هستید نمایشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات را از دست ندهید. این نمایشگاه‌ها با عناوین مختلفی برگزار می‌شود. کافی است گوش به زنگ باشید و در وقت مناسب پوشاک، لوازم‌التحریر و وسایل دیگر با هزینه پایین‌تر خریداری کنید.

خرید

خرید وسایل دست دوم

بعد از یک دوره طولانی مصرف‌گرایی دوباره صرفه‌جویی و استفاده مجدد از وسایل دارد جای خودش را نه تنها در ایران که در جهان پیدا می‌کند. بحث‌ها و مقاله‌های زیادی درباره‌ی رابطه‌ی صرفه‌جویی، استفاده مجدد از وسایل و حفظ محیط زیست مطرح شده است.
تصویر ذهنی خیلی‌ها از کالای دست دوم، وسایل مستعمل، کهنه و کثیفی است که گوشه سمساری‌ها تلنبار شده ولی واقعیت چیز دیگری است. کافی است سری به اپلیکیشن و سایت «دیوار» بزنید تا با انبوه وسایل نو ولی استفاده نشده‌ای روبه‌رو شوید که مردم برای فروش گذاشته‌اند. خیلی از این وسایل جهیزیه یا هدیه‌هایی هستند که به هر دلیلی استفاده نشده‌اند. بعضی از آن‌ها هم وسایلی هستند که کمی استفاده شده‌اند اما استفاده شدن آن در کیفیت و کارایی وسیله تاثیری نداشته است. مثلا آینه، تابلو، کمد، ظروف و...  البته که اینجا هم با انبوه کالاهای مستعمل روبه‌رو خواهید شد اما با توجه به تصاویری که فروشنده‌ها از این وسایل می‌گذارند می‌توانید برای خرید تصمیم بگیرید.
به جز وسایل الکتریکی که نیاز به تست دارند، به جنس دست دوم خیلی از کالاها می‌توان با خیال راحت اعتماد کرد. از کابینت آشپزخانه گرفته تا طلا!

دوستی با محیط زیست

در حالت کلی دوستی با محیط زیست باعث کمتر شدن هزینه‌ها می‌شود. کاری که سال‌ها از آن غافل بودیم و این روزها می‌توانیم با صرفه‌جویی هم هوای جیب خودمان را داشته باشیم و هم کمکی به محیط زیست کرده باشیم.
اولین قدم صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. قدم بعدی حذف پلاستیک است. از لیوان و بشقاب و سفره یک بار مصرف گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی. نکته جالب دیگر اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی هستند که کارشان خرید زباله خشک است. جاروب، پاکزی، بازماند و بهماند شرکت‌هایی هستند که در فضای مجازی فعالند و آماده‌اند که درب منزل زباله‌های خشک را از شما بخرند و بازیافت کنند.

خرید

به جمع پناه ببرید

از تفریح تا خرید، هر چقدر که جمعیت بیشتر باشد هزینه‌ها پایین‌تر می‌آید. اگر قرار است مسافرت بروید سعی کنید با دوستان یا فامیل هماهنگ شوید تا در این گرانی بنزین با تعداد ماشین کمتری سفر بروید. اگر هم دور و برتان یاران موافقی ندارید بروید سراغ سفر با تور و دوستان جدیدی پیدا کنید.
در خریدهای اینترنتی هم اگر با همکاران یا دوستان همزمان و از یک جا خرید کنید می‌توانید هم در هزینه پیک صرفه‌جویی کنید و هم برای خریدهای بعدی تخفیف بگیرید. در خرید حضوری هم خیلی از فروشگاه‌ها به ازای خرید بالاتر از یک مبلغ مشخص، تخفیفات ویژه‌ای را در نظر می‌گیرند.

گران نخرید

قیمت‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته و مثل همیشه فروشگاه‌ها و اشخاصی پیدا می‌شوند که از این شرایط سوء استفاده کرده و بخواهند کالاها را گران‌تر از قیمت واقعی‌شان به شما بفروشند.
هنگام خرید مواد غذایی و خوار و بار حتما فاکتور قیمت‌ها را با قیمت درج شده روی کالا چک کنید. تا حد امکان سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر و افراد مورد اطمینان خرید کنید. برای خرید کالاهایی که قیمت بالایی دارند، سعی کنید قیمت‌ها را هم در فروشگاه‌های اینترنتی و هم در چند فروشگاه متفاوت در مناطق مختلف شهر مقایسه کنید و ارزان‌ترین‌شان را انتخاب کنید.
در کنار همه‌ی این‌ها اپلیکیشن یا سایت ترب را هم ببینید. ترب موتور جستجوی هوشمند محصولات است و کمترین قیمت هر محصول را در فروشگاه‌های معتبر ایرانی نشان می‌دهد. از طرف دیگر همیشه بخشی را برای نمایش تخفیف‌های فروشگاه‌های اینترنتی در نظر گرفته که می‌توانید در آن از آخرین تخفیف‌ها باخبر شوید.

خرید

با گران‌فروشی مبارزه کنید

اگر جایی می‌بینید که خدمات یا کالایی به شکل غیر منطقی افزایش قیمت داشته سعی کنید با گفتگو مشکل را حل کنید و به قیمت منطقی برسید. در مواردی هم که گفتگو جواب نمی‌دهد گرانفروشی را گزارش کنید. برای گزارش گرانفروشی می‌توانید با شماره 135 تماس بگیرید یا شکایتتان را در سایت http://tazirat135.ir/ ثبت کنید.