تبیان، دستیار زندگی

سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

دکتر حسن بشیر: بدون فهم تحلیلی، آموزش انتقادی، انتخاب آگاهانه و تعامل فعال امکان دست یابی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی مطلوب امکان پذیر نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دکتر بشیر
در افتتاحیه همایش دوم سواد رسانه ای و اطلاعاتی که در روز شنبه 19 بهمن ماه 1397 در محل سالن سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد دکتر حسن بشیر، رئیس هیئت علمی همایش مسائل مهم سواد رسانه ای و اطلاعاتی و همچنین فعالیت های گوناگون هیئت علمی برای برگزاری همایش دوم را مطرح کرد.

دکتر بشیر مراحل اجرایی توجه به فعال سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در کشور را در سه مرحله شناخت، توانمندسازی و تفکر انتقادی دانسته و تاکید کرد که برای تحقق مرحله شناخت نیازمند فهم، تحلیل، ارزیابی و انتخاب آگاهانه هستیم.

رئیس هیئت علمی همایش مرحله توانمندسازی را مرحله ای دانست که نیازمند آموزش، توانایی دسترسی، مهارت سازی و تعامل فعال دانسته و مرحله تفکر انتقادی را یکی از مهمترین مراحل در این فرایند دانسته که نیازمند یادگیری شیوه های تفکر، توانمندسازی انتقادی، پرسشگری انتقادی، تفکیک انتقادی است.

استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) توجه به دو نگاه مثبت گرا و آسیب گرا در رابطه با فضای مجازی برای ارتقای سطح بهره مندی از فناری های جدید و نیز به حداقل رساندن خطرات و آسیب های فردی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داده و اعلام کرد بدون توجه عملی به این دو دیدگاه تحقق فضای مفید، ایمن و سالم در فضای مجازی دچار چالش های جدی خواهد شد.

رئیس اسبق آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی طراحی سیاست گذاری همه جانبه و تدوین برنامه های اجرایی مؤثر در این رابطه را خواستار شده و تاکید کرد که یونسکو برای جریان سازی سیاستگذاری در این زمینه بر پنج حوزه مهم سیاستگذاری های سواد رسانه و اطلاعاتی، سیاستگذاری های رسانه ای، سیاستگذاری های اطلاعاتی، سیاستگذاری های آموزشی و سیاستگذاری های ICT تاکید دارد که باید در طراحی سیاست ها در این زمینه مورد توجه قرار گیرند.

دکتر بشیر تاکید کرد که یکی از اهداف مهم این همایش توجه به حوزه خانواده و فعال سازی هر چه بیشتر آن در رابطه با سواد رسانه ای و اطلاعاتی است. در این زمینه جریان گفتمانی خوبی صورت گرفته که در نتیجه فعالیت های جمعی بسیاری از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان و خانواده ها در کنار دولتمردان بوده که شاخص های آن راه اندازی همایش دوم، تالیف و ترجمه کتاب های متعدد، راه اندازی کارگاه ها و جلسات آموزشی، تولید مقالات متعدد، انجام پژوهشهای گوناگون و فعالیت های قابل توجه رسانه ها از جمله رسانه ملی به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.

وی تاکید کرد که در همایش دوم همکاری 24 وزارتخانه، پژوهشگاه، دانشگاه، رسانه، سازمان و انجمن، برگزاری 3 نشست علمی در تهران، تشکیل 13 دبیرخانه استانی، برگزاری 4 همایش استانی، دریافت 315 مقاله که رشد 9 درصدی در این زمینه نسبت به همایش اول سواد رسانه ای را نشان می دهد، بیانگر توجه وسیع جامعه به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.

رئیس اسبق دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد که همایش دوم گام های اساسی برای بین المللی کردن همایش برداشته و از جمله فعالیت ها در این زمینه: سخنرانی روسای دفاتر و خبرنگاران خارجی کشورهای اسپانیا، ژاپن، لبنان، فرانسه و روسیه در موضوع همایش، رایزنی با دانش آموزان مدرسه بین الملل برای ارائه مقالات انگلیسی زبان، ارسال فراخوان همایش برای کشورهای عضو اکو، برگزاری جلسات و رایزنی با نماینده اکو و همچنین ملاقات با سفیر پاکستان، و نیز دریافت 6 مقاله از اساتید کشورهای ترکیه، مالزی و انگلستان بوده است.

دکتر بشیر، در پایان ضرورت ها و خلأهای موجود و نیز افق های پیش رو در رابطه با موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی را مطرح و محورهای ذیل را در این زمینه مورد تاکید قرار دادند:

1- گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند.

2- سواد رسانه ای باید به یک گفتمان علمی- کاربردی تبدیل شود.

3- پرهیز از کالاسازی سواد رسانه ای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت.

4- برنامه ریزی برای جلوگیری از انحراف در فهم واقعی سواد رسانه ای و آموزش های صحیح.

5-اضافه کردن یک واحد درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در دانشگاه ها.

6- حمایت از پژوهش‌ها و پایان‌نامه با موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی.

7- تبدیل دبیرخانه همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به مرکز آموزش های دائمی و چند بعدی سواد رسانه ای و اطلاعاتی.

8-برنامه ریزی و مطالبه گری جهت گفتمان سازی سواد رسانه ای در کشور.
منبع: