تبیان، دستیار زندگی

چرایی لغو روادید ایران و عراق

با توجه به خدمات متعددی که ایران به کشور عراق می‌دهد انتظار لغو روادید با این کشور به حق و منطقی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین
اینجا عراق است. چند روز بیشتر به اربعین نمانده است. پابه پای قدم های "جابر" در اربعین حسینی، ایرانیان عاشق به همراه دیگرشیفتگان اباعبدالله(ع)، همگام با کاروان زینبی، بسوی کربلا می شتابند تا راز شیفتگی شیعه را به رخ جهانیان بکشانند. تمام خانه های این سرزمین که وجب به وجب خاکش جای پای اهل بیت را به خود دیده، تبدیل به زائرسرایی بزرگ شده است و در آن سو, عراق میزبانانی دارد عاشق تر که چشم انتظار کاروان زیارتی هستند که از هر سوی دنیا به میهمانی حسین فاطمه (ع) می آیند. آن ها پس اندازهایشان را بیرون کشیده اند. مواد غذایی خریده اند تا حق مهمان نوازی را برای مهمانان اباعبدالله به خوبی به جای آورند.
مهمان نوازی عراقی ها در روزهای منتهی به اربعین باعث شده تا مهمانان پیاده کربلا جز به جمع کردن یک کوله پشتی ساده هیچ دغدغه ای نداشته باشند.
این عظمت وشکوه، همه طالبان حقیقت را به شگفتی آورده است. تا جایی که نشریه آمریکایی "هافینگتون پست" مطلبی را در سال 2014 به پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی (ع) اختصاص داده و در این باره می‌نویسد:
"اگر می خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی برو به اربعین و دشمنان داعش را بشناس. زیارت اربعین بزرگترین و با شکوه‌ترین تجمع دینی در جهان است و تعداد زائران این تجمع 5 بار بیشتر است از مراسم بزرگ و مهم "کومبه‌میلای" هندوها که هر 3 سال یکبار برگزار می شود و علاوه بر این اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه برگزار می شود و آنها با این اقدام به جهان پیام می فرستند.
نویسنده مقاله سپس خواستار گنجاندن زیارت اربعین در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بزرگترین تجمع بشری، بزرگترین سفره غذا در جهان و بزرگترین تعداد داوطلبان در یک مکان  می شود.

 مردم مهربان و مومن ایران که هر سال برای امر مقدس اربعین سر از پا نشناخته وعاشقانه به زیارت میروند ، توقع دارند در قبال این همه لطف دولت جمهوری اسلامی به ملت و دولت عراق و حداقل ویزای عراق لغو می‌شد.


نویسنده مقاله مذکور سپس داستان یک مرد استرالیایی را نقل می کند که پس از مشاهده زیارت باشکوه اربعین در تلویزیون در سال 2003 که صدام سقوط می کند به کربلا می آید و با شرکت در این مراسم از مسیحیت کاتولیک به اسلام می گراید.
وی سپس از رسانه های غربی به خاطر برخورد سیاسی با اربعین حسینی به شدت انتقاد می کند و می پرسد: حال چگونه رسانه های غربی با این همایش بزرگ انسانی برخورد سیاسی می کنند ولی یک تظاهرات کوچک در لندن یا یک تظاهرات صدها نفری در "هنگ کنگ" را پوشش می دهند اما از بزرگترین تجمع بشری در جهان با حضور زن و مرد و کودک چشم پوشی می کنند؟"
با این همه تبلور زیبا و با شکوه و پس از گذراندن سال ها از برگزاری باشکوه اربعین و هجوم خیل عظیم زائران حسینی به کشور عراق، دشواری هایی همچون اخذ روادید، ناهمگونی درتردد با وسایل نقلیه گوناگون وعدم ظرفیت مرزهای بین دو کشور و ...  وجود دارد.
گرچه تردیدی در تلاش مسئولین برای بهبود شرایط تردد زوار بین دو کشور نیست،  اما مردم مهربان و مومن ایران که هر سال برای امر مقدس اربعین سر از پا نشناخته وعاشقانه به زیارت میروند ، توقع دارند در قبال این همه لطف دولت جمهوری اسلامی به ملت و دولت عراق و استقبال ملت ایران، حداقل ویزای عراق لغو میشد تا علاوه بر آن که هزینه کمتری بر دوش زائران قرار می گرفت، در امر تردد نیز تسهیلات بهتری فراهم می شد. اما بنظر میرسد در حال حاضر با وجود موانعی چون حضور دشمنان دو ملت در منطقه و مترصد فرصت بودن آن ها برای شرارت در تجمعات، ضرورت بودن ضوابطی همچون ویزا که آمار مشخصی از نفرات و تعداد ورود و خروج آن ها را از کشور معلوم می کند و مسئله تامین امنیت توسط کشور عراق حائز اهمیت است.
عراق میزبانانی دارد عاشق تر که چشم انتظار کاروان زیارتی هستند که از هر سوی دنیا به میهمانی حسین فاطمه (ع) می‌آیند.

اما انتظار می رود همچنان  که دو ملت ایران و عراق از نظر فرهنگی و اعتقادی به یکدیگر نزدیک هستند، برای سال های آینده، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت باید با دقت و اقدام کارشناسی تدابیر لازم برای موضوع لغو ویزا در نظر بگیرند تا این مهم هرچه سریع‌تر به ثمر برسد، با توجه به خدمات متعددی که ایران به کشور عراق می‌دهد انتظار لغو روادید با این کشور به حق و منطقی است، لذا مسؤولان مربوطه باید در مذاکرات خود راه‌های دیگری را برای تحقق این مهم امتحان کنند و در خصوص مناسبات نزدیک تر از جمله لغو روادید میان ایران وعراق تلاش کنند و برای تامین امنیت راهکار های دیکر را بررسی کنند. این امر سبب خواهد شد تا روابط مردم در ایران و عراق به صورت نزدیک‌تری با یکدیگر گسترش پیدا کند و زمینه سفر با توجه به وجود اماکن مقدسه بین دو کشور در یک بستر و موقعیت مناسب صورت گیرد.
منابع: مهر/ تسنیم